Opis
Neumann M 49 V Set
Legendarny mikrofon lampowy z lat 50-tych i 60-tych wreszcie znów dostępny. W oryginale.
- Reedycja legendarnego M 49 z udoskonalonymi detalami
- Płynnie zmienna charakterystyka biegunowa, zdalnie sterowana
- Doskonały mikrofon wokalny dla głosów męskich i żeńskich
- Wszechstronny mikrofon dla wszystkich typów instrumentów
Prawdziwa wielkość Neumann M 49 V Set
Wprowadzony w 1951 roku, Neumann M 49 V Set zrewolucjonizował technologię studyjną dzięki swojej płynnej, zdalnie przełączanej polaryzacji. I oczywiście z jego nieporównywalnie pełnym, jedwabistym dźwiękiem, który do dziś odcisnął swoje piętno na niezliczonych nagraniach. M 49 V jest tym, na co wielu czekało z niecierpliwością: reedycja zgodnie z oryginalną specyfikacją!
Początek czegoś wielkiego
Neumann M 49 V Set to świetny mikrofon pod każdym względem. Bo równie imponujący jak jego wygląd fizyczny jest jego nieporównywalny dźwięk. Dzięki swojej rewolucyjnej technologii M 49 całkowicie wyznaczył nowe standardy. M 49 jest prawdziwą legendą firmy Neumann.
Wszystko i jeszcze więcej
Cel był szczytny: na początku lat 50. we współpracy z Nordwestdeutscher Rundfunk (Północno-Zachodnia Niemiecka Stacja Nadawcza) opracowano mikrofon referencyjny, który miał zastąpić wszystkie poprzednie. Zamiast konieczności wymiany kapsuły w celu zmiany charakterystyki kierunkowej, M 49 umożliwiał zdalne sterowanie charakterystyką kierunkową z zasilacza – w sposób ciągły. Dzięki zrównoważonej charakterystyce częstotliwościowej we wszystkich wzorcach kierunkowych od dookólnego przez kardioidalny do figury 8, włączając w to ustawienia pośrednie, M 49 jest prawdziwie uniwersalnym mikrofonem: czy to orkiestra, fortepian, trąbka, czy wokal, M 49 nadaje się do nagrań wszelkiego rodzaju w najwyższym standardzie. W rezultacie M 49 był i nadal jest bardzo poszukiwany. Żaden inny mikrofon Neumanna z epoki lampowej nie był produkowany przez dłuższy okres: od 1951 do 1971 roku. Niezliczone legendarne nagrania, od chłodnego jazzu po dzisiejszy pop, noszą jego elegancką sygnaturę dźwiękową. M 49 jest nieodłączną częścią DNA Neumanna.
Neumann M 48 V Set – Najlepszy z najlepszych
Wreszcie legenda jest znów dostępna! M 49 V jest reedycją ostatniej rewizji c. Przez lata M 49 był stale ulepszany: oryginalnie zainstalowana lampa Hillera MSC2 została zastąpiona lampą Telefunkena AC701, a następnie AC701k. Ta i inne zmiany w układzie poprawiły stosunek sygnału do szumu, zakres dynamiczny i odporność na zakłócenia. Równolegle wydano wersję nadawczą, M 249, wyposażoną w złącze odporne na zakłócenia RF.
W Neumann M 49 V Set zastosowano ten sam układ co w M 49 c, ale z jeszcze niżej zaszumioną lampą subminiaturową. Ponieważ zakłócenia wysokiej częstotliwości gwałtownie wzrosły z powodu sieci telefonii komórkowej i WiFi, złącze RF-proof zostało zaadoptowane z M 249.
Dołączona do zestawu jednostka sterująca wzorcem NM V została zaprojektowana tak, aby automatycznie zapewnić optymalne napięcie grzałki zarówno dla M 49 V, jak i dla każdego historycznego M 49; automatycznie dostosowuje się również do lokalnego napięcia sieciowego. Dodatkowo zestaw M 49 V zawiera kultowe mocowanie jarzmowe, którego elastyczne ustawienie przyczyniło się do ogromnej popularności M 49. Zestaw M 49 V dostarczany jest w wysokiej jakości etui, które, podobnie jak cały mikrofon, jest ręcznie wykonane w Niemczech.
Kompatybilność i możliwości zamówienia
M 49 V jest w pełni kompatybilny z ostatnim historycznym wariantem M 49 c. (patrz „Krótka historia M 49” poniżej).
Podobnie jak M 49 c i M 49 b, Neumann M 49 V Set posiada filtr górnoprzepustowy 1 rzędu przy 30 Hz, który tłumi zakłócenia o niskiej częstotliwości, takie jak hałas uderzeniowy. Częstotliwość górnoprzepustową można obniżyć do 12 Hz za pomocą wewnętrznego przełącznika S4. W ten sposób odtworzona zostaje charakterystyka niskich częstotliwości wczesnych M 49 (bez sufiksu) do roku 1957, które nie posiadały jeszcze tego high pass. Jednocześnie zachowana jest pewna ochrona przed infradźwiękami.
Wariant Neumann M 49 b posiadał dodatkowy przełącznik S2, za pomocą którego można było ustawić mikrofon na stałą charakterystykę kardioidalną. Aby zapewnić pełną kompatybilność również z historycznymi mikrofonami M 49 b, M 49 V również posiada ten wewnętrzny przełącznik S2. Powoduje on wyłączenie przełączania wzorca; czułość wzrasta o około 2 dB, a równoważny poziom szumów zmniejsza się o około 3 dB. To ustawienie jest przydatne, jeśli M 49 V ma być używany wyłącznie w trybie kardioidalnym, np. do wokalu lub mowy.
W domyślnym stanie dostawy filtr górnoprzepustowy jest ustawiony na 30 Hz i włączone jest przełączanie wzorca. Wewnętrzne przełączniki nie powinny być obsługiwane przez użytkownika, a jedynie przez Neumann Service. Neumann M 49 V Set można zamówić w pożądanej konfiguracji przełączników poprzez partnerów handlowych i dealerów Neumanna (Made To Order).
- Reedycja legendarnego M 49 z udoskonalonymi detalami
- Doskonały mikrofon wokalny dla głosów męskich i żeńskich
- Wszechstronny mikrofon dla wszystkich typów instrumentów
- Klasyczny układ lampowy z transformatorem wyjściowym
- Płynnie zmienna charakterystyka biegunowa, zdalnie sterowana
- Wykonany według oryginalnych specyfikacji z wykorzystaniem archiwalnej dokumentacji
- Nowa jednostka sterująca wzorcem automatycznie dostosowuje się do napięcia sieciowego
- Ręcznie robiony i lutowany w Niemczech
- Ręcznie robiona obudowa vintage wyprodukowana w Niemczech
Neumann M 49 V Set to bez wątpienia jedna z wielkich legend mikrofonowych. Jego nieporównywalnie pełny i jedwabisty dźwięk pozostaje niezrównany do dziś. Gwiazdy takie jak Barbra Streisand, Neil Diamond i Huey Lewis kupiły nawet swoje własne mikrofony M 49, aby wydobyć to, co najlepsze w ich głosach w każdym studiu. Choć w gruncie rzeczy M 49 nie został opracowany specjalnie do nagrań wokalnych, ale jako mikrofon uniwersalny.
Jego rozwój został zainicjowany przez sektor nadawczy. Do końca lat 40. ubiegłego wieku wypróbowanie innego wzoru kierunkowego oznaczało wymianę całego mikrofonu lub przynajmniej główki kapsuły. Zmieniło się to dopiero w 1949 roku wraz z wprowadzeniem Neumanna U 47, pierwszego mikrofonu, który umożliwiał elektroniczne przełączanie między trybem kardioidalnym i dookólnym. Społeczność nadawcza chciała mikrofonu, który szedł jeszcze dalej i mógł być płynnie regulowany z trybu dookólnego na kardioidalny do figury 8. Dodatkowo charakterystyka kierunkowa miała być zdalnie przełączana z pomieszczenia kontrolnego. Było to nie tylko wygodne, ale pozwalało również na wybór najbardziej odpowiedniego wzoru polaryzacji w optymalnych warunkach odsłuchowych. Wielka zaleta, gdy – jak to było wówczas powszechne – nawet duże zespoły, takie jak orkiestry i big bandy, musiały być nagrywane przy użyciu zaledwie kilku mikrofonów. Jednocześnie branża nadawcza oczekiwała uproszczenia inwentarza sprzętowego, ponieważ ten bezkompromisowy uniwersalny mikrofon miał pokrywać niemal każde możliwe zastosowanie.
Pierwsze prototypy zostały opracowane w Nordwestdeutscher Rundfunk (NWDR) pod kierunkiem dr Herberta Großkopfa. Neumann uzyskał patent na bezstopniowo przełączaną charakterystykę kierunkową i od 1951 roku produkował M 49.
Dzięki swojej rewolucyjnej technologii i zrównoważonemu brzmieniu we wszystkich kierunkach, Neumann M 49 V Set z łatwością utrzymał się obok U 47, który został wprowadzony zaledwie dwa lata wcześniej, nawet jeśli M 49 był znacznie droższy. Żaden inny mikrofon Neumanna z ery lampowej nie był produkowany przez dłuższy czas: pełne 20 lat, od 1951 do 1971 roku; ostatnie egzemplarze były sprzedawane do połowy lat 70-tych. Do dziś M 49 pozostaje jednym z najbardziej poszukiwanych mikrofonów studyjnych, zwłaszcza do nagrań wokalnych.
Dzieło sztuki w toku
Neumann M 49 V Set był produkowany w różnych wersjach.
- W pierwotnej wersji używano lampy opracowanej specjalnie do zastosowań mikrofonowych przez firmę Hiller, MSC2.
- Od roku 1954/55 lampa Hillera została zastąpiona lampą o niższym poziomie szumów firmy Telefunken, AC701, która została opracowana specjalnie dla mikrofonów.
- W 1957 roku pojawił się M 49 b z nowym transformatorem wyjściowym (BV11) i pewnymi zmianami w układzie. Zmniejszyło to zniekształcenia i zwiększyło czułość. Ponadto istniał teraz wewnętrzny przełącznik dezaktywujący tylną membranę, dzięki czemu M 49 pracuje ze stałą charakterystyką kardioidalną. Zwiększyło to stosunek sygnału do szumu o około 3 dB.
- Począwszy od 1958 roku (numer seryjny 1600) montowano ulepszoną, niskomikrofonową wersję lampy Telefunkena – AC701k.
- Mniej więcej w tym samym okresie pierwotnie stosowana kapsuła M7 została zastąpiona ulepszoną wersją K 49. Pod względem akustycznym obie kapsuły są niemal identyczne. K 49 oferuje zalety produkcyjne, które zapewniają lepszą symetrię układu przedniego i tylnego. Ponadto materiał membrany w K 49 jest znacznie trwalszy od stosowanego wcześniej PVC, który z biegiem lat staje się kruchy.
- W 1964 roku ukazał się model M 49 c, z kolejnymi zmianami w układzie. Dzięki zmianie pracy lampy z „fixed bias” na „self-bias” można było ponownie zredukować szumy. Była to i jest najbardziej popularna rewizja; wiele starszych mikrofonów M 49 zostało później przerobionych na wersję z układem c.
- Równolegle, od 1961 roku produkowano specjalną wersję nadawczą. W M 249 zamiast złącza bagnetowego zastosowano odporne na RF 7-pinowe złącze Tuchel. Również w tym przypadku występują różne rewizje:
- M 249 (bez sufiksu) był produkowany tylko od października do listopada 1961 roku.
- M 249 b, wprowadzony w listopadzie 1961 roku, jest technicznie równoważny z M 49 b
- M 249 c od 1964 roku odpowiada M 49 c
Neumann M 49 V Set kontra jego poprzednicy
W Neumann M 49 V Set zastosowano ten sam układ, co w ostatniej i najpopularniejszej rewizji, M 49 c. Jedynie niedostępną już lampę Telefunken AC701k zastąpiono jeszcze mniej szumiącym typem, również w formacie subminiaturowym.
Jak wszystkie mikrofony M 49 od końca lat 50-tych, M 49 V wykorzystuje kapsułę K 49, którą Neumann nadal produkuje w niezmienionej formie. Jej nieporównywalne brzmienie jest legendarne i nie można go poprawić! Duży, akustycznie otwarty kosz mikrofonu, który został zachowany w M 49 V, również przyczynia się do unikalnej charakterystyki dźwiękowej M 49.
Ponieważ emisja elektromagnetyczna w ostatnich dekadach dramatycznie wzrosła, między innymi z powodu sieci telefonii komórkowej i WiFi, przyjęto odporne na RF złącze wersji broadcastowej M 249. Starożytne złącze bagnetowe M 49, które i tak nie było dostępne od dziesięcioleci, nie zapewniłoby wystarczającej odporności na zakłócenia w nowoczesnych środowiskach studyjnych.
W zestawie M 49 V znajduje się nowo zaprojektowany zasilacz NM V. Ponieważ nowa, bardzo niskoszumowa lampa subminiaturowa wymaga nieco wyższego napięcia grzałki, M 49 V nie powinien być eksploatowany przy użyciu historycznych zasilaczy. Odwrotnie jednak, NM V może być stosowany również do starych mikrofonów M 49. Funkcja automatyczna zapewnia, że zawsze zapewnione jest optymalne napięcie grzewcze dla zastosowanej lampy. Ponadto NM V automatycznie dostosowuje się do lokalnego napięcia sieciowego. Mimo to nie jest to nowoczesny zasilacz impulsowy, lecz konwencjonalny zasilacz liniowy – ze względów dźwiękowych!
Zestaw Neumann M 49 V Set uzupełnia popularne mocowanie typu yoke. Dzięki niemu M 49 zawsze był szczególnie elastyczny pod względem pozycjonowania i wraz z mikrofonem tworzy ikoniczną całość. W tym mocowaniu M 49 można zobaczyć na niezliczonych zdjęciach z sesji, w tym z takich seminalnych albumów jak Kind of Blue Milesa Davisa i wielu innych nagrań z legendarnych Columbia Studios w Nowym Jorku. W porównaniu z historycznym mocowaniem typu yoke, nowa wersja została uzupełniona o elementy do mechanicznego odsprzęgania mikrofonu, a także o uchwyt na kabel, który ma za zadanie tłumić szumy strukturalne związane z kablem.
Opinie
Na razie nie ma opinii o produkcie.