Opis
elysia skulpter 500
elysia skulpter 500
Przedwzmacniacz kształtujący brzmienie
elysia skulpter 500
Moduł przedwzmacniacza kształtującego brzmienie
Kreatywny talent
elysia skulpter 500 to najlepsze urządzenie do nagrywania. Jego audiofilski przedwzmacniacz oparty jest na pojedynczych rezystorach kontrolujących w pełni dyskretny wzmacniacz klasy A, zdolny do uzupełnienia każdego mikrofonu o niezwykle prawdziwy i naturalny dźwięk.
Jeśli potrzebne jest dodatkowe mojo, dwa zmienne stopnie nasycenia/filtra i inteligentny wbudowany kompresor sprawiają, że wokale i instrumenty brzmią jak gotowe nagranie od samego początku.
To znacznie więcej niż tylko przedwzmacniacz – elysia skulpter 500 to kompletne rozwiązanie do nagrywania – wszystko, czego kiedykolwiek będziesz potrzebować przed swoim DAW.
5 powodów, dla których warto korzystać z elysia skulpter 500
(jest ich znacznie więcej!)
Jakość wykonania
elysia skulpter 500, podobnie jak wszystkie produkty marki elysia, został zaprojektowany, skonstruowany i wykonany ręcznie w Niemczech.
Topologia klasy A
Konsekwentnie reprezentuje sztukę dyskretnego przetwarzania sygnału.
Dual Sound Shaper
Dwa zmienne stopnie nasycenia/filtra zapewniają wiele opcji, dzięki którym wokale i instrumenty brzmią jak gotowe nagranie.
Sekcja dynamiki
Tylko jedno pokrętło…., ale jego potężne ukryte funkcje pozwalają kontrolować dynamikę we wszystkich jej aspektach. Proste i niezwykle użyteczne.
Zmienny filtr dolnoprzepustowy
Konstrukcja filtra, która pozwala wybrać najlepszą częstotliwość do pozbycia się niskich tonów. Ustaw i zapomnij lub szybko dostosuj w razie potrzeby.
Jakość wykonania
elysia skulpter 500 to przede wszystkim dbałość o detale.
Każdy z wielu aspektów, takich jak dźwięk, funkcje, obwody, komponenty, konstrukcja, materiały i produkcja, był wielokrotnie modyfikowany, dopóki nie pozostało nic do poprawienia. Zasadniczo każda część produktów elysia jest wykonywana na zamówienie, a większość z nich jest produkowana zgodnie z własnymi projektami i specyfikacjami.
Tylko najlepsze komponenty dostępne na rynku są wystarczająco dobre dla elysia skulpter 500 i to widać. Każdy z produktów tej marki jest ręcznie budowany na zamówienie i testowany, w siedzibie głównej w Niemczech.
Zaletą produktów elysia jest jakość dźwięku, która jest na najwyższym poziomie. Nawet przy ekstremalnych ustawieniach dźwięk zawsze pozostaje czysty i mocny.
Kompletny kanał
Niezależnie od tego, czy jest to sygnał czysty, czy barwny, dźwiękowa rozkosz nie kończy się na szafce mikrofonowej. elysia skulpter 500 zapewnia zbalansowane wejście DI ze znacznym zapasem mocy, więc prawie każdy sygnał pochodzący z gitar, basów, syntezatorów i efektów będzie czerpał ogromne korzyści z nieskazitelnego wzmocnienia i wszechstronnego przetwarzania elysia skulpter 500.
Audiofilska regulacja wzmocnienia
elysia skulpter 500 nie wykorzystuje potencjometru do zmiany wzmocnienia, ale znacznie bardziej audiofilską topologię: Stałe rezystory przełączane przez kaskadę przekaźników i przełączników elektronicznych. Ta konfiguracja jest kontrolowana przez enkoder z 20 krokami na obrót, zapewniając łącznie 40 wartości wzmocnienia w krokach 1,5/2 dB (całkowity zakres wzmocnienia: 3-65 dB).
Poniższy wzmacniacz jest w pełni dyskretną konstrukcją klasy A. Podobnie jak wiele wzmacniaczy lampowych, działa on w trybie feed forward, co oznacza, że pracuje bez dużej ilości ujemnego sprzężenia zwrotnego. Rezultatem jest niezwykle naturalnie i pięknie brzmiący przedwzmacniacz.
elysia skulpter 500 zapewnia dużą ilość wzmocnienia, zaczynając od niezwykle niskich wartości i przechodząc do tego, co jest potrzebne do prawidłowego wzmocnienia wstęg o wysokich wymaganiach dotyczących wzmocnienia. Ogromną zaletą jest to, że dodatkowy pad staje się całkowicie zbędny, co skutkuje lepszym stosunkiem sygnału do szumu.
Rzeczywisty przedwzmacniacz mikrofonowy i wejście bezpośrednie mają oddzielną wartość wzmocnienia. W przypadku zmiany z Mic na DI lub odwrotnie, wzmocnienie automatycznie zmieni się odpowiednio. Jest to bardzo przydatne, ponieważ w większości przypadków mikrofony wymagają znacznie większego wzmocnienia, które byłoby zbyt duże dla syntezatora lub podobnych źródeł podłączonych do DI.
Użycie pojedynczych rezystorów ułożonych kaskadowo gwarantuje dokładne wartości wzmocnienia. W rezultacie wiele przedwzmacniaczy nie wymaga dopasowania fabrycznego ani kolejnych numerów seryjnych podczas tworzenia par stereo lub konfiguracji wielokanałowych.
Gdy elysia skulpter 500 jest wyłączony, jego bieżące ustawienie wzmocnienia jest automatycznie zapisywane, dzięki czemu przedwzmacniacz rozpocznie pracę z dokładnie taką samą wartością wzmocnienia podczas następnej sesji.
Podwójne kształtowanie dźwięku
Bardzo otwarty i naturalny charakter brzmienia elysia skulpter 500 można kształtować za pomocą dwóch niezależnych kombinacji nasycenia i specjalnie dostosowanych krzywych filtra:
Shape One: Instrumenty
Pierwszym składnikiem do uzyskania tego dużego, tłustego dźwięku jest dodanie harmonicznych (THD). Intensywność tego nasycenia zależy od poziomu wejściowego i wzmocnienia przedwzmacniacza. W tym samym czasie do sygnału stosowana jest wstępnie dostosowana krzywa korektora z odcięciem wysokich częstotliwości zaczynającym się od około 4 kHz. Uzyskany dźwięk jest ogromny, z masywnym ciałem, ale bez ostrych szczytów.
Shape Two: Wokal
Wokale korzystają z tego samego wzmocnienia nasycenia; i podobnie jak w przypadku krzywej charakterystycznej lampy, skutkuje to raczej muzycznym miękkim ograniczeniem klipu niż faktycznym zniekształceniem. Wstępnie ustawiona krzywa EQ jest oczywiście inna dla wokalu, z podbiciem wysokich tonów średnich do 10 dB w okolicy 4,5 kHz.
Odpowiedni potencjometr jest w rzeczywistości kontrolerem miksowania, dzięki czemu dowolna ilość tego efektu może zostać zmieszana z oryginalnym sygnałem, podczas gdy w całkowicie lewej pozycji oryginał pozostaje całkowicie nienaruszony.
Potencjał kształtowania dźwięku elysia skulpter 500 może pomóc w uzyskaniu „gotowego” dźwięku już podczas nagrywania – szczególnie w połączeniu z wbudowaną sekcją dynamiki.
Zmienny Low Cut
Niezbędnym standardowym narzędziem każdego przedwzmacniacza jest filtr Low Cut do redukcji dudnienia niskich częstotliwości. Zamiast jednej lub dwóch stałych częstotliwości, elysia skulpter 500 oferuje zmienny filtr dolnoprzepustowy o szerokim zakresie częstotliwości od 10 Hz do 375 Hz.
Nachylenie filtra wynosi 12 dB/oktawę, a jego wzmacniacz jest dyskretną konstrukcją klasy A zoptymalizowaną pod kątem szczególnie przejrzystego działania.
Inteligentna dynamika na pokładzie
elysia skulpter 500 posiada zintegrowany kompresor obsługiwany za pomocą jednego pokrętła. Jego potencjometr ustawia próg w oparciu o stały stosunek 3:1 i miękką charakterystykę kolana, podczas gdy parametry ataku i release zostały wybrane ze względu na ich uniwersalną użyteczność.
W pełni dyskretne obwody klasy A zapewniają najwyższej jakości ścieżkę audio, a detektor RMS został zoptymalizowany tak, aby reagować zauważalnie dobrze na wokale i instrumenty. Samo to sprawia, że sekcja dynamiki jest bardzo muzykalna i dyskretna, na równi z najlepszymi kompresorami, jakie rynek ma do zaoferowania.
Ale czekaj – to nie wszystko!
Łatwa i skuteczna obsługa kompresora za pomocą jednego pokrętła jest wspierana przez charakterystyczną dla elysia funkcję Auto Fast, która automatycznie redukuje atak do najkrótszej wartości, gdy wymagają tego silne impulsy i transjenty.
Z technicznego punktu widzenia, dyskretne VCA odpowiedzialne za redukcję wzmocnienia jest umieszczone w ujemnym sprzężeniu zwrotnym z następującym po nim wzmacniaczem operacyjnym. Piękno tego rozwiązania polega na tym, że sekcja dynamiki jest częścią łańcucha sygnałowego tylko wtedy, gdy faktycznie działa. Jeśli nie ma kompresji, odpowiedni obwód zostanie całkowicie pominięty.
Aby mieć wizualne wsparcie tego, co dzieje się wewnątrz sekcji kompresora, pojedyncza dioda LED, która zmienia jasność, wskazuje intensywność procesu redukcji wzmocnienia.
Zrównoważony DI
elysia skulpter 500 może obsłużyć znacznie więcej niż „tylko” kompletną szafkę mikrofonową. Zintegrowany przedni panel JFET DI sprawia, że jest on idealny do wzmacniania i kształtowania wielu rodzajów różnych sygnałów pochodzących z gitar, basów, syntezatorów, efektów.
Wysoka impedancja wejściowa wynosząca jeden megaom pozwala użytkownikom na bezpośrednie podłączenie nawet instrumentów z pasywnymi przetwornikami do przedwzmacniacza bez ryzyka niedopasowania powodującego nudne i pozbawione życia dźwięki. Z drugiej strony, wejście może obsługiwać wysokie poziomy do +19 dBu!
Duża ilość headroomu i fakt, że do tego DI można podawać zarówno sygnały zbalansowane, jak i niezbalansowane, sprawiają, że jest to idealny terminal dla sygnałów liniowych – które oczywiście bardzo skorzystają na czystości przedwzmacniacza z jego niesamowitymi funkcjami kształtowania dźwięku i dynamiki.
Wielofunkcyjny miernik
Piętnaście diod LED miernika elysia skulpter 500 dostarcza czterech istotnych informacji:
Clipping
Pojedyncza dioda LED znajdująca się w górnej części miernika zaświeci się, jeśli na wejściu przedwzmacniacza zostanie wykryty przester. Jeśli na wejściu nie występuje przester, oznacza to, że reszta ścieżki sygnału jest również dobra. Dioda LED zwiększa jasność, aby odzwierciedlić intensywność przeciążenia.
Intensywność kompresji
Kolejna pojedyncza dioda LED znajdująca się w dolnej części miernika pokazuje stopień kompresji zastosowanej do sygnału, jeśli sekcja dynamiki elysia skulpter 500 jest aktywna. Ta dioda LED również zmienia jasność, aby wizualnie przedstawić stopień zastosowanej kompresji.
Miernik poziomu
Trzynaście diod LED na środku miernika pokazuje poziom wyjściowy przedwzmacniacza. Aby zapewnić płynne przejścia między różnymi wartościami zamiast nieregularnego migotania, diody te również zmieniają jasność. Na tym mierniku można również monitorować efekty związane z poziomem kompresora i sekcji kształtowania dźwięku.
Wskaźnik wzmocnienia
Po naciśnięciu pokrętła Gain, miernik poziomu zmieni się we wskaźnik wzmocnienia. W takim przypadku zastosowana zostanie skala wydrukowana po prawej stronie diod LED, a miernik pokaże wartość wzmocnienia aktualnie generowanego przez przedwzmacniacz.
Czyste odwrócenie fazy
Funkcja odwrócenia fazy została zaprojektowana w celu wyeliminowania potrzeby stosowania dodatkowego wzmacniacza odwracającego. Oznacza to, że odwrócenie fazy nie doda żadnych dodatkowych obwodów do ścieżki sygnału, więc dźwięk pozostanie taki sam w obu pozycjach przełącznika.
Przełączenie fazy z normalnej na odwróconą (lub odwrotnie) automatycznie wyzwoli wyciszenie sygnału na kilka milisekund, aby uniknąć trzasków i strzałów.
Przełącznik wyciszenia sygnału
Naciśnięcie przełącznika wyciszenia natychmiast redukuje poziom wyjściowy do zera. W tym stanie instrumenty mogą być łatwo zmieniane na DI, kable mogą być wymieniane, mikrofony mogą być zastępowane innymi – bez wysadzania uszu lub głośników.
Ponadto funkcja wyciszenia jest bardzo przydatna do anulowania sygnałów źródłowych z pomieszczenia nagraniowego, gdy potrzebna jest cisza do słuchania odtwarzania.
Oprócz dedykowanego przełącznika, elysia skulpter 500 automatycznie uruchamia się z włączoną funkcją wyciszenia na krótką chwilę, co pozwala uniknąć przykrych niespodzianek podczas włączania.
Wejście sprzężone DC
Wejście sprzężone prądem stałym oznacza, że mikrofon może być bezpośrednio podłączony do stopnia wejściowego przedwzmacniacza bez żadnych kondensatorów sprzęgających. Nawet najdrobniejsze szczegóły dźwięku (które czasami gubią się nieco w tych kondensatorach) będą podróżować do rzeczywistych stopni przedwzmacniacza bez degradacji.
Działa to nawet wtedy, gdy do mikrofonu dostarczane jest zasilanie phantom 48V. Mile widzianym efektem ubocznym jest to, że ta topologia tworzy dość wytrzymały stopień wejściowy, który jest mniej podatny na zakłócenia spowodowane gorącym podłączeniem i artefaktami przełączania zasilania phantom niż wiele innych konstrukcji.
Zasilanie fantomowe
elysia skulpter 500 generuje własne zasilanie phantom 48 V na pokładzie, więc to krytyczne napięcie zasilania jest całkowicie niezależne od jakości używanej ramy rack.
Za każdym razem, gdy zasilanie phantom jest włączane lub wyłączane, elysia skulpter 500 na krótko wycisza swoje wyjście, aby uniknąć trzasków i innych niepożądanych szumów w łańcuchu sygnałowym.
Uwaga: Aby uniknąć przypadkowego włączenia lub wyłączenia zasilania phantom, odpowiedni przycisk musi być wciśnięty przez 2 sekundy, aby przełączyć jego funkcję.
Kontrolery krokowe
elysia skulpter 500 jest wyposażony w potencjometry krokowe dla funkcji kształtowania dźwięku, filtra dolnoprzepustowego i wbudowanego kompresora. Czterdzieści jeden kroków sprawia, że precyzyjne przywołanie jest bardzo łatwe, a jednocześnie zapewniają one użyteczny zakres możliwych ustawień.
Wzmocnienie jest kontrolowane przez obrotowy enkoder z dwudziestoma krokami na rundę, zapewniając łącznie 40 wartości wzmocnienia w krokach 1,5/2 dB. Naciśnięcie tego enkodera przełącza miernik z wyświetlania poziomu wyjściowego (domyślnie) na rzeczywistą wartość wzmocnienia wzmacniacza.
Ekran warstwy uziemienia
Płytka drukowana wzmacniacza elysia skulpter 500 ma w sumie nie mniej niż sześć warstw. Podczas gdy pierwsze pięć służy do oddzielnego prowadzenia ścieżek audio i zasilania, szósta jest dedykowaną warstwą uziemienia… ale dlaczego?
Ponieważ dodatkowa warstwa uziemienia jest umieszczona bardzo blisko ścieżek, które przenoszą dźwięk, jest bardzo skuteczna jako osłona przed niepożądanymi zakłóceniami powodowanymi przez pola elektryczne.
100% dyskretna topologia klasy A
Aby wyjaśnić zalety układów dyskretnych, chcielibyśmy przedstawić pewne porównanie. Na początku może się to wydawać nieco dziwne: Technologia audio kontra gotowanie! Jeśli ktoś korzysta wyłącznie z dań instant, będzie musiał zaakceptować wszystko, co wyjdzie z pudełka. Kreatywny kucharz skupia się jednak na własnych, specjalnych przepisach i składnikach.
Pod tym względem układy scalone (IC) są dość podobne do zup w proszku: Są tanie, mainstreamowe i po prostu nie pasują do haute cuisine; więc jeśli chcesz zaprojektować analogowe urządzenie audio w 100% zgodnie z własnymi wymaganiami i pomysłami bez żadnych kompromisów, nie ma możliwości obejścia się bez użycia dyskretnego projektu.
elysia skulpter 500 podąża za tą filozofią. Każda jego część oparta jest w 100% na dyskretnej technologii audio: Przedwzmacniacz mikrofonowy, wejście JFET DI, dwie ścieżki kształtowania dźwięku, zmienny filtr dolnoprzepustowy, wbudowany kompresor i – wreszcie – stopnie wejściowe i wyjściowe. Naprawdę wyjątkowy przepis!
Ponadto przedwzmacniacz elysia skulpter 500 kształtujący dźwięk działa w trybie ciągłej klasy A. Oznacza to, że tranzystory są zawsze przewodzące, co skutkuje brakiem zniekształceń zwrotnicy i zapewnia nieskazitelną bazę dźwiękową: Ogólny charakter dźwięku jest zawsze szeroki, otwarty i mocny.
Specyfikacja techniczna elysia skulpter 500
Całkowity zakres wzmocnienia
- 3 – 65 dB w krokach co 1,5/2 dB
Pasmo przenoszenia
- @ wzmocnieniu 3 dB: 10 Hz – 170 kHz (-3 dB)
- @ wzmocnieniu 29 dB: 10 Hz – 170 kHz (-3 dB)
THD+N
- @ poziom wyjściowy +6 dBu, wzmocnienie 3 dB, 20 Hz – 22k Hz: 0.007%
- @ poziom wyjściowy +6 dBu, wzmocnienie 29 dB, 20 Hz – 22 kHz: 0.007%
Poziom szumów
- @ wzmocnienie 3 dB, 20 Hz – 20 kHz (ważony A): -97 dBu
- @ wzmocnienie 29 dB, 20 Hz – 20 kHz (ważony A): -93 dBu
Współczynnik odrzucenia sygnału w trybie wspólnym
- @ poziom wyjściowy +6 dBu, wzmocnienie 29 dBu, 1 kHz: 87 dB
- @ poziom wyjściowy +6 dBu, wzmocnienie 29 dBu, 10 kHz: 69 dB
Poziom maksymalny
- Wejście mikrofonowe: 19 dBu
- Wejście DI: 19 dBu
- Wyjście: 21 dBu
Impedancja
- Wejście mikrofonowe: 13,6 kohm
- Wejście DI: 1 megaom
- Wyjście: 62 ohm
Pobór mocy
- Całkowity: 116 mA
Opinie
Na razie nie ma opinii o produkcie.