Jak usunąć szumy otoczenia z nagrań dialogowych

Autor:  Audrey Martinovich, współpracownik iZotope

Niewiele rzeczy może być tak rozpraszających jak szumy otoczenia. Niezależnie od tego, czy musisz wyczyścić podkład głosowy do materiałów wideo, dialog nagrany na planie filmowym, czy też produkujesz podcast w domu, oto kilka sposobów na usunięcie szumu otoczenia z nagrania.

Zidentyfikuj problemy z dźwiękiem, a następnie dostosuj swoje podejście

Szumy otoczenia w dźwięku nie tylko rozpraszają uwagę, ale także mogą utrudnić wzmocnienie cichych fragmentów bez jednoczesnego zwiększenia głośności szumu otoczenia. Usuwając szumy otoczenia z dialogów lub innych dźwięków, zacznij od oceny szumu. Czy hałas jest stały, jak szum klimatyzatora, czy jest to coś bardziej przerywanego, jak szczekanie psa? Już samo to rozróżnienie pomoże Ci zdecydować, jakich narzędzi użyć do usunięcia szumu.

Aby zademonstrować przepływ pracy dla obu scen, mam dwie sceny z filmu krótkometrażowego jako przykłady. Jedna scena została nagrana w restauracji, gdzie słychać było niski szum systemu klimatyzacji. W drugiej scenie słychać szum spowodowany uderzeniem tyczki o ścianę. Należy pamiętać, że dobrą zasadą unikania artefaktów podczas oczyszczania dźwięku jest robienie małych kroków w kierunku celu, stosując kilka przebiegów delikatnego przetwarzania, a nie denoising z bardziej dramatycznymi ustawieniami.

Podejście do usuwania stałego szumu otoczenia

  1. Te działania sprawdzą się dobrze przy usuwaniu problemów z dźwiękiem, które pojawiają się regularnie, takich jak ostre esy, syczenie, szumy, nadmierny pogłos lub częste kliknięcia ust, umożliwiając przetwarzanie dźwięku w całości.
  2. Otwórz plik audio w RX Audio Editor lub wyślij go przez RX Connect, następnie otwórz Dialogue Isolate – lub w swoim DAW, otwórz Dialogue Isolate jako wtyczkę Audiosuite i wybierz swoje audio.
  3. Kliknij na Menadżera Presetów w Dialogue Isolate aby sprawdzić kilka presetów, które mogą być użyte w twoim konkretnym przypadku. W tym przykładzie użyłem „General Dialog Cleanup” jako punktu wyjścia.
  4. Dostosuj Czułość do swoich potrzeb. Lubię zwiększać czułość do momentu, w którym zaczynam słyszeć, że pojawiają się artefakty, a następnie zmniejszać ją nieco, aby znaleźć punkt maksymalnego oczyszczenia bez wprowadzania problemów.
  5. Dostosuj ustawienia opcji Ambience Preservation, aby upewnić się, że nie ma nienaturalnego bramkowania tonu pomieszczenia lub kłopotliwych zmian atmosfery w cichych częściach.
  6. Wyrenderuj dźwięk, gdy będziesz z niego zadowolony.
  7. Po pierwszym przejściu przez proces oczyszczania dźwięku możesz zauważyć nowe problemy, które wymagają uwagi. W tym przypadku, bez niskiego szumu restauracji, esy głośnikowe brzmią bardziej szorstko, więc zdecydowałem się je oswoić za pomocą RX De-ess.
  8. Kiedy już otworzysz moduł De-ess, wybierz kawałek dźwięku z dużą ilością esów. Podejrzyj dźwięk i obniż wartość Threshold aby okiełznać esy aż do momentu, gdy zabrzmi to tak, jakbyśmy wprowadzili odrobinę seplenienia, a następnie podnieś ją z powrotem do góry aby znaleźć złoty środek. Jest to podobne do tego, co robiliśmy wcześniej, gdy podnosiliśmy i obniżaliśmy Czułość w Dialogue Isolate, aby znaleźć idealną ilość przetwarzania.
  9. Wyrenderuj swój wybór, gdy będziesz zadowolony z rezultatów

Podejście do usuwania losowych odgłosów w tle

  1. Ten sposób pracy sprawdza się dobrze przy usuwaniu problemów z dźwiękiem, które pojawiają się losowo, jak np. trzask drzwi, szczekanie psa, skrzypienie krzesła itp. Odgłosy te są przerywane i mogą mieć bardzo różne profile szumu, więc najlepiej jest zająć się tymi miejscami indywidualnie, zamiast przetwarzać całą ścieżkę. W tym przypadku słyszalne jest uderzenie końca tyczki o ścianę, które usuniemy.
  2. Otwórz plik audio w RX Audio Editor lub wyślij go przez RX Connect.
  3. Posłuchaj swojego audio, patrząc na spektrogram, aby znaleźć miejsce, w którym występuje problem. W tym przykładzie, możemy zobaczyć wyraźny transjent patrząc na niebieski przebieg, ale możemy również zobaczyć, że to uderzenie składa się głównie z niskich tonów patrząc na pomarańczowy spektrogram. Im jaśniejszy pomarańczowy kolor, tym głośniejsza jest dana częstotliwość.
  4. Używając narzędzia lasso, narysuj kształt wokół szumu na spektrogramie i otwórz moduł Spectral Repair.
  5. Spectral Repair pozwala na Attenuate, czyli ściszenie dźwięku, Replace, który usuwa problematyczny dźwięk, a następnie wypełnia lukę dźwiękiem, który pojawia się przed i po problematycznym miejscu, Pattern, który zastępuje zaznaczony dźwięk podobnym dźwiękiem znajdującym się w innym miejscu pliku, oraz Partials + Noise, który znajduje harmoniczne i szumy z obu stron zaznaczenia i używa ich w miejsce szumu, który chcemy usunąć.
  6. Wypróbuj kilka różnych podejść, aby znaleźć to, co działa najlepiej dla twojego szumu. W tym przypadku użyłem Pattern, ale często z powodzeniem używam Replace do usuwania dźwięków hałaśliwych członków publiczności, które odwracają uwagę od chóru podtrzymującego delikatną nutę. Użyj funkcji Compare, aby sprawdzić różne ustawienia i znaleźć to, co działa dla Ciebie.
  7. Gdy znajdziesz ustawienie, które usuwa hałas w tle bez wprowadzania artefaktów, naciśnij Render.
  8. Jeśli używasz RX Connect, kliknij Send Back, aby wrócić do pracy w swoim DAW.
  9. Naciśnij Render, aby zatwierdzić zmiany w dźwięku.

Zacznij usuwać szumy z dialogów

Istnieje tyle sposobów usuwania szumów z dialogu, ile jest szumów, ale nie ma wielu rzeczy, których nie można usunąć, jeśli robi się to we właściwy sposób. Usuwanie stałych problemów najpierw za pomocą łagodnych ustawień, a nie dramatycznych, takich jak ustawienie Czułości w Dialogue Isolate na cały pasek w górę, prawie zawsze da ci bardziej naturalny rezultat. Następnie możesz przybliżyć momenty, w których występują szumy i usunąć je indywidualnie, dostosowując swoje podejście do konkretnego dźwięku.

Kup iZotope RX i zacznij usuwać zakłócenia z nagrań dialogowych już dziś!