Monitory ATC – brytyjska jakość dźwięku

ATC w swojej historii zapełniło swoimi rozwiązaniami setki najlepszych studiów nagraniowych, ośrodków kultury, stacji telewizyjnych i rozgłośni radiowych konkurując z największymi w biznesie.

Aby zrozumieć jak mała brytyjska firma z Gloucestershire zdobyła takie uznanie, należy wrócić do początku, czyli 1974 roku i Billy’ego Woodmana – założyciela marki i głównego konstruktora. Woodman zdobywał swoje konstruktorskie szlify w kilku firmach produkującej głośniki, gdzie bardzo szybko udało mu się zdobyć stanowisko, na którym zajmował się specjalnymi projektami – wśród których znalazła się jeden z pierwszych głośników wysokotonowych z miękką kopułką. Większość jego pracy zajmowała jednak poprawa skuteczności i wydajnośći w dotychczasowych projektach. Finalnie Woodman uznał, że praca przy masowej produkcji niskiej jakości przetworników do telewizorów i samochodów nie spełnia jego oczekiwań i stworzył swoją własną firmę.

ATC zaistniało na rynku jako producent niestandardowych głośników wysokiej klasy. Firma szybko zyskała sławę za sprawą przetwornika 12″ PA75-314, który został stworzony na potrzebę estrady, jako rozwiązanie do nagłośnień dużej mocy. Model ten zapewniał wyjątkowo niski poziom zniekształceń wśród dostępnych ówcześnie rozwiązań. To pozwoliło zrealizować Woodmanowi nietypowy projekt, który wymyślił w trakcie studiów, czyli 3-calowy kopułkowy głośnik średniotonowy, który pokrywałby całe najważniejsze pasmo ludzkiego słuchu – od 300 do 3000 Hz. Kiedy finalnie pod nazwą SM-75-150S ujrzał światło dzienne, kompletnie zrewolucjonizował rynek głośników do systemów domowych i profesjonalnych. Od tamtej pory wielu producentów próbowało skopiować to rozwiązanie, nikt jednak nie zbliżył się na tyle do perfekcji co Woodman i ATC.

Z początkiem lat 80. rozszerzono zakres działań na budowę kompletnych zestawów głośnikowych i wzmacniaczy dużej mocy, które zostały użyte przez wielu wiodących producentów i artystów, w tym przez zespoły Pink Floyd i Supertramp. W tym czasie ATC skonstruowało pierwsze elementy systemów aktywnych, a w tym aktywną zwrotnicę o oznaczeniu EC23, która posiadała wbudowaną korekcję fazy. Podpisany w połowie lat 80. kontrakt z Duńskim Radiem zaowocował dwoma projektami z głośnikami SCM50 i SCM100 razem z potrójnym wzmacniaczem i elektroniczną zwrotnicą. W ten sposób powstały referencyjne modele SCM50A i SCM100A.

Gdy rynek kolumn studyjnych okrzepł, pojawiła się również potrzeba rozwiązań bardziej kompaktowych. Odpowiedzią na to były premiery modeli SCM7, 10 i 20 (wszystkie numeracje modeli ATC odnoszą się do litrażu obudowy). Co ciekawe nawet w przypadku mniejszych rozwiązań producent utrzymuje ten sam balans pomiędzy niskim, a średnim pasmem, co finalnie może powodować utratę skuteczności, ale daje jedno, spójne brzmienie wszystkim modelom.

W 1996 roku ukazały się pierwsze autorskie zewnętrzne komponenty elektroniki firmowane przez ATC. Zarówno przedwzmacniacz SCA2, jak i wzmacniacz mocy SPA2-150 i późniejszy SIA2-150 były skonstruowane zgodnie z filozofią marki – bez żadnych kompromisów. Ich najnowsze wersje oferują jedne z najlepszych osiągów wśród rozwiązań dostępnych na rynku.

Kolejnym znaczącym krokiem już rok później były głośniki ATC Super Linear, które wykorzystywały nowy materiał z branży telekomunikacyjnej. Dzięki temu przetwornik redukuje zniekształcenia trzeciej harmonicznej o około 10-15dB w paśmie od 100Hz do 3kHz. Tym samym ATC pozostaje wierne najważnieszemu celowi – najwyższej jakości dźwięku i dokładności reprodukcji dźwięku dla najbardziej wymagających źródeł akustycznych jak fortepian czy wokal.

Kolejnym nowatorskim rozwiązaniem jest dzielący technologię z renomowanym przetwornikiem średniotonowym ATC z miękką kopułką, nowy głośnik wysokotonowy wykorzystujący unikalny podwójny system zawieszenia tłumiący „kołysanie” kopułki nawet przy wysokich poziomach mocy wyjściowej. Dodatkowo zmiana konfiguracja cewki pozwoliła na zmniejszenie zniekształceń i wyeliminowało potrzebę stosowania ferrofluidów, które z czasem mogą wysychać, obniżając wydajność.

Dziś wszystkie głośniki i elementy elektroniki (nawet zmiana kształtu kabla do nawijania cewek z okrągłego na płaski) oraz większość obudów są tworzone ręcznie w fabryce ATC w Stroud. Dzięki temu kontrola jakości stoi na najwyższym poziomie, co skutkuje niezawodnością kolumn przez długie lata. Kluczowym elementem są jednak same głośniki, które od wielu lat są rozwiązaniami niedoścignionymi przez konkurencję i doceniane są zarówno przez realizatorów i studia nagrań, jak i audiofili jako jedne z najbardziej naturalnie brzmiących i oddających dynamikę instrumentów.

Wśród najpopularniejszych modeli zarówno do odsłuchu domowego, jak i w pracy studyjnej królują poniższe modele:

Wśród użytkowników ATC są tacy artyści jak:

oraz realizatorzy i producenci: