Systemy słupkowe Bose Professional – kompaktowa moc, profesjonalna jakość

Wspólne cechy serii Bose L1 Pro

Modułowe systemy liniowe: Wszystkie trzy modele należą do rodziny przenośnych systemów liniowych Bose L1 Pro. Oznacza to modułową konstrukcję – składają się z podstawy (z wbudowanym wzmacniaczem i subwooferem lub gniazdem subwoofera) oraz sekcji kolumnowej złożonej z wielu małych głośników. Taka budowa ułatwia transport, szybki montaż i demontaż – systemy są łatwe do spakowania, przeniesienia i ustawienia na evencie.

Wszechstronny

Każdy model Bose L1 Pro jest zaprojektowany jako kompletny system PA dla muzyków, DJ-ów czy prelegentów, eliminując konieczność użycia osobnych statywów głośnikowych czy monitorów scenicznych.

Szerokie pokrycie dźwiękiem

Seria Bose L1 Pro wyróżnia się bardzo szerokim poziomym kątem dyspersji dźwięku – aż do 180° w płaszczyźnie horyzontalnej​. Oznacza to, że dźwięk równomiernie pokrywa całe pomieszczenie w szerokim zakresie kątowym, dzięki czemu publiczność nawet stojąca skrajnie z boku sceny słyszy czysto i wyraźnie. Jest to efekt zastosowania pionowych kolumn line-array złożonych z wielu małych przetworników. Zapewniają one także kontrolowaną dyspersję w pionie, co minimalizuje niepożądane odbicia od sufitu i podłogi oraz pomaga uzyskać równomierne brzmienie zarówno z bliska, jak i na większym dystansie.

Wbudowany mikser i łączność

Każdy z systemów Bose L1 Pro posiada zintegrowany 3-kanałowy mikser audio umieszczony w tylnej części podstawy (subwoofera). Mikser ten udostępnia dwa główne kanały wejściowe typu combo (XLR/¼”) z przedwzmacniaczami mikrofonowo-liniowymi (oraz możliwością podłączenia instrumentów, np. gitar) – wyposażone w zasilanie phantom 48V dla mikrofonów pojemnościowych​. Kanały te mają regulację głośności, barwy (bass/treble) oraz pogłosu, a także fabryczne presety ToneMatch dopasowujące brzmienie do typowych źródeł (np. MIC dla wokalu, INST dla gitary akustycznej)​. Trzeci kanał wejściowy obsługuje sygnał liniowy stereo (wejście Aux 3,5 mm lub ¼”) oraz bezprzewodowe strumieniowanie audio przez Bluetooth®​. Każdy system dysponuje również podstawowymi ustawieniami korekcji systemowej (tzw. System EQ – wybór optymalnej charakterystyki pod kątem rodzaju odtwarzanego materiału, np. muzyka na żywo, odtwarzanie, mowa). Wspólną cechą jest także integracja z aplikacją mobilną L1 Mix – przez Bluetooth można zdalnie sterować mikserem (poziomami, EQ, pogłosem, presetami ToneMatch) za pomocą smartfona lub tabletu, co pozwala np. muzykowi przejść się po sali i skorygować brzmienie z perspektywy publiczności​.

Rozszerzenia i połączenia

Wszystkie systemy Bose L1 Pro wyposażono w wyjście liniowe Line Out (XLR) umożliwiające podłączenie dodatkowego systemu nagłośnienia lub rejestratora. Ponadto posiadają one port ToneMatch (RJ45) – dedykowany do podłączenia opcjonalnych cyfrowych mikserów Bose T4S/T8S za pomocą pojedynczego kabla, który jednocześnie przesyła sygnał audio i zasila podłączony mikser​. To unikalne dla Bose rozwiązanie pozwala łatwo rozbudować system o dodatkowe kanały i efekty, bez potrzeby osobnego zasilania miksera. Wszystkie modele Bose L1 Pro obsługują także łączność Bluetooth audio (streaming muzyki) i sterowanie aplikacją, co nie zawsze jest standardem w konkurencyjnych kolumnach tego typu.

Praktyczne porównanie serii Bose L1 Pro

Bose L1 Pro8

➤  Konfiguracja akustyczna: 8 przetworników średnio-wysokotonowych (neodymowe driverki 2”) w kolumnie liniowej (układ C-shape) oraz 1 zintegrowany głośnik niskotonowy 7” × 13” typu RaceTrack w podstawie​.

➤  Wbudowany wzmacniacz: Dwukanałowy, klasy D – moc 60 W dla kolumny (mid/high) + 240 W dla basu. (Łącznie 300 W mocy ciągłej; wartości szczytowe wyższe).

➤  Pasmo przenoszenia: 45 Hz – 16 kHz (±3 dB)​. Rozszerzone pasmo (–10 dB) od 33 Hz do 18 kHz.

➤  Maksymalny poziom SPL: 118 dB (szczyt) @1m​

➤  Pokrycie dźwiękiem: Nominalnie 180° horyzontalnie × 40° pionowo (±20°) – szeroki horyzont i dość szeroka projekcja w pionie dzięki zakrzywionemu układowi kolumny (C-shape)​.

➤  Wymiary (wys.×szer.×gł.): Złożony system ma ok. 200,5 × 31,8 × 44 cm

➤  Masa: 17,4 kg

➤  Bose L1 Pro8 jest najlżejszy z serii – stanowi jedno z najbardziej mobilnych rozwiązań w tej klasie (w zestawie znajduje się torba transportowa na kolumnę)​.

Bose L1 Pro16

➤  Konfiguracja akustyczna: 16 przetworników średnio-wysokotonowych (neodymowe ~2”) w kolumnie liniowej (układ J-shape – częściowo zakrzywiony) oraz 1 zintegrowany głośnik niskotonowy 10” × 18” RaceTrack w podstawie (z magnesem neodymowym)​.

➤  Większa liczba driverów i większy woofer przekładają się na szersze pasmo i wyższą moc basu niż w Bose L1 Pro8.

➤  Wbudowany wzmacniacz: Dwukanałowy, klasa D – moc 250 W dla kolumny + 1000 W dla basu

➤  Pasmo przenoszenia: 42 Hz – 16 kHz (±3 dB)​ (–10 dB: do ok. 31 Hz na dole​). Dzięki większemu subwooferowi Bose L1 Pro16 przenosi bas nieco niżej niż Bose L1 Pro8, zbliżając się do zakresu typowych 15” subów.

➤  Maksymalny poziom SPL: 124 dB (szczyt) @1m​. Zapewnia to zauważalnie większą głośność w porównaniu do Bose L1 Pro8 (o około 6dB więcej), co przekłada się na obsługę większej przestrzeni Twojego eventu.

➤  Pokrycie dźwiękiem: 180° horyzontalnie × 30° pionowo (0° w górę / –30° w dół) – kolumna w układzie J-shape kieruje dźwięk głównie na publiczność (mniej ku górze), co daje bardziej kontrolowany zasięg w pionie​. Pozwala to dotrzeć dalej w głąb sali.

➤  Wymiary (wys.×szer.×gł.): ok. 201,2 × 35,5 × 45,6 cm 

➤  Masa: 23 kg

➤  Bose L1 Pro16 jest cięższy od Bose L1 Pro8, głównie za sprawą większego subwoofera; nadal jednak jest to masa możliwa do przeniesienia przez jedną osobę, a w zestawie znajduje się pokrowiec na kolumnę ułatwiający transport.

Bose L1 Pro32 (z Sub1 lub Sub2)

➤  Konfiguracja akustyczna: Kolumna liniowa złożona z 32 przetworników średnio-wysokotonowych (artykulowanych driverów 2” neodymowych) ustawionych w idealnie prosty pionowy array (straight line array)​.

➤  Model Bose L1 Pro32 nie ma wbudowanego subwoofera w podstawie – wymaga podłączenia zewnętrznego modułu basowego. Bose oferuje do niego dwa dedykowane subwoofery aktywne: Bose L1 Pro Sub1 z głośnikiem 7” × 13” RaceTrack lub Bose L1 Pro Sub2 z większym głośnikiem 10” × 18” RaceTrack (oba o smukłej konstrukcji)​.

➤  Użytkownik może wybrać wariant zestawu z Bose L1 Pro Sub1 lub Bose L1 Pro Sub2 w zależności od potrzeb dotyczących mocy basu.

➤  Wbudowany wzmacniacz: Dwukanałowy, klasa D – moc 480 W dla kolumny + 480 W (z Sub1) lub 1000 W (z Sub2) dla sekcji basowej​. Elektronika wzmacniacza znajduje się w „power stand” kolumny Bose L1 Pro32 i zasila zarówno kolumnę, jak i podłączony moduł basowy poprzez złącze SubMatch (jeden kabel łączy Pro32 z subwooferem, przekazując sygnał audio i zasilanie).

➤  Pasmo przenoszenia: w zależności od użytego subwoofera – 40 Hz – 16 kHz (±3 dB) z modułem Bose L1 Pro Sub1 lub 37 Hz – 16 kHz z Bose L1 Pro Sub2 (szersze pasmo w dole dzięki większemu głośnikowi)​.

➤  Górna granica pasma 16 kHz jest podobna jak w pozostałych modelach (wynika z zastosowania tych samych małych driverów wysokotonowych).

➤  Maksymalny poziom SPL: również zależny od subwoofera – do 123 dB (peak) z Bose L1 Pro Sub1 lub aż 128 dB (peak) z Bose L1 Pro Sub2; ciągły SPL odpowiednio ok. 117 dB i 122 dB​.

➤  Bose L1 Pro32 z Sub2 jest więc zdecydowanie najgłośniejszym zestawem z serii, oferując o 10 dB wyższy maksymalny SPL niż najmniejszy Bose L1 Pro8.

➤  Pokrycie dźwiękiem: 180° horyzontalnie × 0° pionowo – Bose L1 Pro32 emituje dźwięk w bardzo wąskim pionowym kącie (prawie płaski pionowo straight-shape)​.

➤  Taka kolumna o długości ponad 2 metrów działa jak silnie kierunkowy układ liniowy, zapewniając największy zasięg projekcji dźwięku na odległość. Zapewnia to doskonałą klarowność i najmniejszy spadek głośności z odległości, jednak wymaga starannego ustawienia wysokości, by pokryć zarówno bliski, jak i dalszy plan publiczności (często stosuje się odpowiednie podwyższenie modułu basowego lub użycie dwóch subwooferów – jeden może służyć jako podstawa kolumny).

➤  Wymiary: sama kolumna Bose L1 Pro32 ma ok. 213,5 cm wysokości (bez subwoofera)​

➤  Moduły basowe: Bose L1 Sub1 – wymiary ok. 53 × 25 × 53 cm, Bose L1 Sub2 – 69 × 30,5 × 55 cm​

➤  Typowa wysokość złożonego systemu Bose L1 Pro32 z subwooferem to ok. 213 cm (kolumna). Szerokość kolumny to zaledwie 34 cm, natomiast podstawa (subwoofer) ma szerokość ok. 30–34 cm i głębokość do 55 cm.

➤  Masa: 13,0 kg (kolumna Pro32) + 16,1 kg (Sub1) lub 23,4 kg (Sub2)​

➤  Łączna masa zestawu wynosi ok. 29 kg (z Sub1) lub 36 kg (z Sub2). W komplecie z Bose L1 Pro32 dostarczane są torby transportowe na segmenty kolumny oraz pokrowiec na bas.

➤  Mimo największych gabarytów, system Bose L1 Pro32 wciąż pozostaje przenośny – składa się z kilku stosunkowo lekkich elementów zamiast jednej bardzo ciężkiej paczki.

Różnice między modelami i sugerowane zastosowania

Skala mocy i głośności

Z przedstawionych parametrów wynika, że Bose L1 Pro8 jest najmniej potężny, natomiast Bose L1 Pro16 i Bose L1 Pro32 oferują wyraźnie wyższą moc i głośność maksymalną. Bose L1 Pro16 generuje maks. 124 dB SPL, a Bose L1 Pro32 z Bose L1 Pro Sub2 aż do 128 dB SPL, podczas gdy Bose L1 Pro8 osiąga szczytowo 118 dB​. W praktyce przekłada się to na wielkość nagłaśnianej przestrzeni i liczebność publiczności, jaką każdy model jest w stanie obsłużyć z odpowiednim zapasem dynamiki.

➤  Bose L1 Pro8 sprawdzi się na kameralnych wydarzeniach (np. małe kluby, kawiarnie, restauracje, prezentacje) – szacunkowo do około 100 osób.

➤  Bose L1 Pro16 dzięki mocniejszemu basowi i wyższemu SPL poradzi sobie w średniej wielkości salach, na weselach, w klubach czy na eventach plenerowych dla ~200 osób.

➤  Z kolei Bose L1 Pro32 to system zaprojektowany z myślą o największych zastosowaniach spośród tej serii – pojedynczy taki zestaw (zwłaszcza z Sub2) jest w stanie nagłośnić duże pomieszczenia, eventy plenerowe czy niewielkie festiwale rzędu kilkuset osób, oferując przy tym wysoką czystość dźwięku i zapas mocy.

Pasmo niskich tonów

Różnice konstrukcji subwoofera wpływają na rozciągnięcie basu i jego „mięsistość”. Bose L1 Pro8, z najmniejszym głośnikiem basowym 7×13″, schodzi do ~45 Hz (–3 dB), co jest wystarczające dla muzyki akustycznej czy mowy, ale przy muzyce klubowej lub instrumentach basowych odczuje się ograniczenie najniższego dołu.

Bose L1 Pro16, mający większy 10×18″ woofer, rozszerza pasmo do ~42 Hz (–3 dB)​  i oferuje wyraźnie mocniejszy „kick” basowy – Bose wskazuje, że jego wydajność odpowiada typowemu subwooferowi 15″​.

Bose L1 Pro32 sam w sobie nie zawiera basu, więc jego pasmo zależy od dołączonego modułu: z Sub1 jest to podobny dół (~40 Hz), zaś z Bose L1 Sub2 system potrafi odtwarzać tony aż do ~37 Hz (–3 dB)​, a więc naprawdę głęboki bas porównywalny z dużymi, klasycznymi subwooferami. Dla użytkownika oznacza to, że do zastosowań wymagających mocnego basu (DJ, muzyka elektroniczna, instrumenty perkusyjne) lepiej wybrać Bose L1 Pro16 lub Bose L1 Pro32 (z Sub2), podczas gdy do lżejszych zadań (wokal, gitara, mowa) w zupełności wystarczy Bose L1 Pro8.

Zasięg i pokrycie dźwięku

Choć wszystkie trzy systemy grają bardzo szeroko na boki (180°)​, różnią się charakterystyką pokrycia w pionie, co wpływa na zasięg. Bose L1 Pro8 ma kolumnę C-shape – lekko wygiętą, przez co pokrywa na wysokość dość duży obszar (40°) i dobrze słychać go zarówno z bliska, jak i z tyłu niedużej sali, nawet gdy słuchacze stoją lub siedzą na różnych wysokościach. Ten model jest zoptymalizowany do małych pomieszczeń, gdzie publiczność znajduje się blisko systemu i potrzebne jest szerokie rozproszenie także w pionie (np. nagłośnienie całej kawiarni, łącznie z osobami tuż pod sceną i tymi z tyłu lokalu). Bose L1 Pro16 ma układ J-shape – większość driverów skierowana jest na wprost, a tylko dolna część kolumny pod kątem w dół. Dzięki temu dźwięk z Bose L1 Pro16 jest bardziej skupiony i „niesie” dalej w głąb pomieszczenia (wąski pionowo strumień ~30° skierowany w dół)​. 

Sprawdza się to w średnich salach lub przy nagłaśnianiu z podestu/sceny, gdy chcemy dotrzeć do odbiorców na końcu sali. Bose L1 Pro32 to kolumna prosta, dająca najbardziej kierunkową projekcję – praktycznie cała energia dźwięku jest skupiona w bardzo niskim kącie pionowym (kilka stopni). Taki profil zapewnia daleki zasięg: dźwięk pozostaje głośny i wyraźny nawet w dużej odległości od systemu, co jest idealne na duże eventy (np. plener, hala). Minusem jest natomiast „dziura” pod samą kolumną – bardzo blisko źródła (tuż przed podestem) poziom może być niższy ze względu na wąski promień. Bose rozwiązuje to zwykle zaleceniem podniesienia kolumny na odpowiednią wysokość (np. ustawienie na scenie lub na dodatkowym subwooferze) tak, by pierwsze rzędy znalazły się w polu dźwięku.

Sugerowane zastosowania

Bose jasno pozycjonuje te modele pod względem typowych zastosowań

Bose L1 Pro8

Dedykowany dla małych imprez i kameralnych przestrzeni. Świetnie sprawdzi się dla wokalistów, autorów-piosenek, prelegentów czy DJ-ów w małych lokalach – np. kawiarniach, małych klubach, restauracjach, salach konferencyjnych​. Zapewnia on wystarczające nagłośnienie dla występów akustycznych, weselnych ceremonii, tła muzycznego na eventach firmowych itp. Jego atutem jest szybki setup i dyskretny wygląd.

Bose L1 Pro16

Zaprojektowany z myślą o średniej wielkości eventach. To dobry wybór dla mobilnych DJ-ów, małych zespołów muzycznych, wokalistów z akompaniamentem, czy do klubów i barów o średniej powierzchni​. Radzi sobie tam, gdzie Bose L1 Pro8 mógłby okazać się za słaby – czyli np. na zatłoczonych parkietach tanecznych, w salach weselnych do ~150 osób, na imprezach plenerowych na kilkadziesiąt osób (garden party itp.). Stanowi złoty środek między mobilnością a mocą.

Bose L1 Pro32

Najbardziej zaawansowany system z serii, przeznaczony na największe sceny i wydarzenia. Bose rekomenduje go do średnich i dużych obiektów oraz eventów plenerowych, w tym koncertów, festiwali, dużych wesel, klubów muzycznych itp.​ Dzięki wyjątkowej klarowności dźwięku i dalekiemu zasięgowi, jeden lub dwa takie systemy mogą nagłośnić nawet spore koncerty plenerowe lub duże sale konferencyjne. Bose L1 Pro32 często wybierany jest przez profesjonalnych muzyków i firmy eventowe, które obsługują różnorodne imprezy – od eleganckich przyjęć (gdzie liczy się też stylowy wygląd sprzętu), po poważne realizacje dźwiękowe. Warto dodać, że modułowość pozwala dostosować zestaw do wydarzenia: na mniejsze granie można zabrać lżejszy Sub1, a na duże imprezy mocniejszy Sub2 lub nawet dwa subwoofery dla dodatkowego uderzenia basu.