BLOG: Jak podłączyć mikrofon do interfejsu audio?

Mikrofon zazwyczaj wytwarza dość niski poziom wyjściowy. Dlatego mikrofon zawsze wymaga przedwzmacniacza, który wzmacnia jego niski poziom wyjściowy do poziomu liniowego. Podstawowym sposobem, aby podłączyć mikrofon do komputera jest użycie profesjonalnej karty dźwiękowej nazywanej inaczej interfejsem audio. Większość interfejsów audio ma już wbudowane przedwzmacniacze, które zazwyczaj są wystarczająco dobre na początek. Z czasem możesz chcieć używać zewnętrznego przedwzmacniacza dla lepszej jakości dźwięku, ale w tym momencie nie ma potrzeby pędzić do sklepu.

Wiele interfejsów audio posiada wejścia combo. Dla mikrofonów, zawsze używaj części XLR, część TRS jest dedykowana dla sygnałów liniowych albo dla instrumentów takich jak gitara elektryczna lub basowa.
Wiele interfejsów audio posiada wejścia combo. Dla mikrofonów, zawsze używaj części XLR, część TRS jest dedykowana dla sygnałów liniowych albo dla instrumentów takich jak gitara elektryczna lub basowa.

DOBÓR WŁAŚCIWEGO WEJŚCIA

Dzisiejsze interfejsy audio często dostarczane są z tzw. złączami combo. Są to dwa złącza w jednym: Zewnętrzna część to gniazdo XLR, a otwór w środku to gniazdo TRS. Absolutnie kluczowe jest to, co następuje: część XLR jest przeznaczona dla mikrofonów, część TRS jest albo dla źródeł liniowych albo instrumentów, ale nie dla mikrofonów.

Więc kiedy kupujesz kabel do mikrofonu, upewnij się, że z jednej strony ma męskie złącze XLR, a z drugiej wersję żeńską. W niektórych sklepach możesz kupić przewody z wtyczką TRS na jednym końcu – można ich używać do karaoke, ale nie w domowym studio. Jeśli podłączysz mikrofon do wejścia TRS, będzie on albo hałaśliwy, albo w ogóle nie będzie działać. Dostęp do przedwzmacniacza mikrofonu można uzyskać tylko przez wejście XLR.

Mikrofony pojemnościowe wymagają zasilania fantomowego. Odpowiedni przełącznik jest często oznaczony jako „P48” lub „48V”.

Niektóre interfejsy audio nie posiadają przełącznika sprzętowego do zasilania fantomowego, należy go aktywować za pomocą oprogramowania.

ZASILANIE MIKROFONÓW POJEMNOŚCIOWYCH

Mikrofony pojemnościowe wymagają zewnętrznego zasilania dla swojej wewnętrznej elektroniki. Międzynarodowym standardem jest Phantom Power P48. Prawie każde wejście mikrofonowe w dzisiejszych czasach, jest wyposażone w zasilanie fantomowe. Wystarczy nacisnąć przycisk z napisem „P48”, „48V” lub „Phantom Power”. Czasami istnieje globalny przełącznik dla wszystkich wejść mikrofonowych; droższe urządzenia często dostarczane są z indywidualnymi przełącznikami P48 dla każdego wejścia. Niektóre interfejsy audio nie mają w ogóle przełącznika sprzętowego; zamiast tego należy aktywować zasilanie phantomowe za pomocą oprogramowania sterującego.

Co do zasady: zawsze najpierw podłączaj swój mikrofon, zanim włączysz zasilanie fantomowe. Wetknięcie przewodu, gdy zasilanie jest już aktywne, może uszkodzić mikrofon. Ponadto, nigdy nie wkładaj niczego pomiędzy mikrofon i wejście mikrofonu. Każde urządzenie znajdujące się pomiędzy nimi prawdopodobnie zablokuje moc fantomową i/lub pogorszy jakość dźwięku. Nie zaleca się również umieszczania wejść mikrofonowych na patchbayu. Zawsze podłączaj mikrofon bezpośrednio do wejścia mikrofonu XLR.

CZY ZASILANIE PHANTOMOWE MOŻE ZASZKODZIĆ MIKROFONOM DYNAMICZNYM?

Mikrofony dynamiczne i mikrofony wstęgowe, nie wymagają zasilania fantomowego (rzadkim wyjątkiem są „aktywne” mikrofony wstęgowe). Jednak co w sytuacji, że chcesz używać mikrofonów dynamicznych i pojemnościowych w tym samym czasie, a jest tylko jeden globalny przełącznik zasilania fantomowego? To żaden problem, naprawdę. Tak długo jak wszystko jest prawidłowo podłączone, moc fantomowa nie wpływa na dynamiczne mikrofony. Jednak, aby być bezpiecznym, lepiej jest utrzymywać zasilanie phantomowe wyłączone dla mikrofonów wstęgowych. Phantom power nie powinien też uszkodzić mikrofonów wstęgowych, ale ponieważ są one bardzo delikatne, nie ma marginesu bezpieczeństwa w przypadku wadliwych połączeń lub (przypadkowego) podłączania na gorąco, gdy P48 jest już włączony.

CZYM JEST ZASILANIE PHANTOM I CZY MOŻE BYĆ NIEBEZPIECZNA DLA LUDZI?

Mikrofon studyjny pracuje z wyjściem zbalansowanym: są trzy styki: gorący, zimny i uziemienie. Sygnał jest pomiędzy gorącym i zimnym, uziemienie jest podłączone do ekranu kabla. Phantom power jest napięciem stałym, którego dodatnia strona jest przyłożona do obu styków sygnałowych. Nie ma więc różnicy napięć pomiędzy ciepłym i zimnym, dlatego też nazywa się to energią fantomową: jest, a nie jest. Istnieje tylko pomiędzy masą i jednym z pinów sygnałowych, ale mikrofon dynamiczny go nie „zobaczy”, bo jego przetwornik jest podłączony tylko do dwóch pinów sygnałowych.

Phantom Power: Strona dodatnia jest stosowana do obu linii sygnałowych poprzez dwa rezystory (R2). Dynamiczne mikrofony, nie mogą tego „zobaczyć”, ponieważ nie ma różnicy napięć pomiędzy liniami sygnałowymi.

P48 Phantom Power działa przy napięciu 48 V (+/- 4 V). Brzmi jak dużo, ale to nie jest niebezpieczne, naprawdę: Napięcie jest przyłożone poprzez duże rezystory (6,8 kOhm), które ograniczają dostępny prąd do nieśmiercionośnej ilości. Nigdy jednak nie wkładaj wtyczki XLR do ust! Nawet bateria 9V może Cię potencjalnie zabić, jeśli przyłożysz ją do mokrego języka.