BLOG: Po co mi przedwzmacniacz audio?

Wszyscy mówią o przedwzmacniaczach, ale czy nie możesz po prostu podłączyć mikrofonów, syntezatorów i gitar do swojego interfejsu audio? Cóż… tak i nie. Oto dlaczego.

CZYM JEST PRZEDWZMACNIACZ?

Słowo przedwzmacniacz może oznaczać dwie rzeczy:

a) układ przedwzmacniacza w dowolnym urządzeniu

b) dedykowane urządzenie zewnętrzne zawierające taki układ.

Celem przedwzmacniacza jest wzmocnienie sygnałów niskiego poziomu do poziomu liniowego, czyli „standardowego” poziomu pracy Twojego sprzętu nagrywającego.

Sygnały z mikrofonu są zwykle znacznie poniżej nominalnego poziomu pracy, więc wymagane jest duże wzmocnienie, zwykle około 30-60 dB, czasem nawet więcej. Gitary i basy nie wymagają aż tak dużego wzmocnienia, ale zazwyczaj jest to i tak około 20-30 dB. Nawet źródła liniowe, takie jak syntezatory, mogą wymagać pewnego wzmocnienia, aby dopasować do urządzeń studyjnych, ponieważ istnieją różne standardy. Stary standard dla domowych urządzeń audio i półprofesjonalnych wynosi (lub raczej wynosił) -10 dBV, podczas gdy urządzenia profesjonalne pracują na poziomie +4 dBu (ze względu na różne wartości odniesienia napięcia różnica nie wynosi 14 dB, ale około 12 dB). Obecnie nawet niedrogie domowe urządzenia studyjne są zwykle projektowane na nominalny poziom +4 dBu, ale instrumenty elektroniczne nadal często pracują na poziomie około -10 dBV.

Aby rozjaśnić sytuację do końca – dBV to poziom 1V, a dBu to poziom 0,775V.

Oznacza to, że praktycznie do każdego źródła dźwięku [otrzebny jest przedwzmacniacz. Ale to nie musi być urządzenie zewnętrzne, gdyż większość interfejsów audio posiada już wbudowane przedwzmacniacze. Zazwyczaj są one na tyle dobre, że jest to jakiś punkt wyjścia. Warto jednak zauważyć, że nieco droższe interfejsy audio mają znacznie lepsze przedwzmacniacze niż interfejsy na poziomie podstawowym.

JAKIE SĄ ZALETY DEDYKOWANEGO ZEWNĘTRZNEGO PRZEDWZMACNIACZA?

W późniejszym czasie, możesz chcieć dodać zewnętrzny przedwzmacniacz do konfiguracji studia domowego. Ale jakie są dokładnie zalety w porównaniu z przedwzmacniaczami wbudowanymi w interfejs audio?

  • Lepsza jakość dźwięku: Jest to najbardziej widoczne przy wyższych ustawieniach wzmocnienia. Podczas gdy proste układy przedwzmacniaczy często brzmią dobrze, osiągając poziom 40-50 dB, to dźwięk staje się coraz bardziej „zawoalowany”, gdy wybierzesz większe wzmocnienie, np. w przypadku mikrofonów dynamicznych o niskim poziomie wyjściowym.
    Wysokiej jakości przedwzmacniacze zewnętrzne są wyposażone w bardziej wyrafinowane układy, które zachowują pełną przejrzystość nawet przy najwyższych ustawieniach wzmocnienia.
  • Więcej wzmocnienia: Wbudowane przedwzmacniacze interfejsu audio rzadko oferują wzmocnienie większe niż 60 dB. Niektóre mikrofony takie jak wstęgi mogą wymagać nawet 70 dB, a czasem nawet więcej. Ale na rynku są wyjątki od tej reguły – np. interfejs RME Babyface Pro posiada aż 76dB wzmocnienia!
  • Niższy poziom szumów: niektóre przedwzmacniacze wewnętrzne są już ciche pod tym względem, ale jeśli nagrywasz bardzo ciche źródła i/lub używasz mikrofonów o niskiej mocy wyjściowej (np. mikrofonów wstęgowych), możesz skorzystać z zewnętrznego przedwzmacniacza. Sprawdź specyfikację poziom własny szumów na poziomie -129 dBu jest tak dobry, jak to tylko fizycznie (przy impedancji źródła 200 omów). Wynik na poziomie -127 dBu jest nadal całkiem niezły, ale cokolwiek powyżej prawdopodobnie nie poprawi się w stosunku do wewnętrznych przedwzmacniaczy Twojego interfejsu audio.
  • Specjalny charakter brzmieniowy: To chyba najczęstszy powód, żeby kupić zewnętrzny przedwzmacniacz. Wbudowane przedwzmacniacze interfejsów audio brzmią zazwyczaj dość czysto i przejrzyście, ale jeśli masz ochotę na specjalny efekt, np. nieco „brudny” dźwięk lampowy z lat 60-tych (np. Universal Audio 610 lub 710) lub miękki „vintage” dźwięk tranzystora z lat 70-tych (np. Warm Audio WA73 lub Focusrite ISA ONE), możesz go uzyskać tylko z zewnętrznego przedwzmacniacza.
  • Dodatkowe funkcje: Wbudowane przedwzmacniacze interfejsów audio zazwyczaj dostarczane są z podstawowym zestawem funkcji, ale często brakuje w nich bardziej wyrafinowanych funkcji, które zazwyczaj można znaleźć na zewnętrznym przedwzmacniaczu, takich jak odwrócenie fazy, przycięcie niskich częstotliwości lub przełączniki pad. Przeczytaj więcej na temat takich funkcji i do czego są one przydatne w naszym następnym poradniku „Jakie są podstawowe funkcje i cechy przedwzmacniacza?”
Przedwzmacniacze lampowe wróciły do łask jako jeden ze sposobów na osiągnięcie "brudnego" brzmienia lat 60.
Przedwzmacniacze lampowe wróciły do łask jako jeden ze sposobów na osiągnięcie „brudnego” brzmienia lat 60.

NO TO WARTO MIEĆ TEN ZEWNĘTRZNY PREAMP CZY NIE?

Jeśli dopiero zaczynasz, zapomnij o przedwzmacniaczu zewnętrznym. Zamiast tego dostaniesz nieco droższy interfejs audio z przyzwoitymi wbudowanymi przedwzmacniaczami (np. Focusrite Clarett 2Pre USB, Universal Audio Apollo Twin Mk2 lub wcześniej wspominany RME Babyface Pro). Zewnętrzny przedwzmacniacz może znacząco poprawić jakość dźwięku, jeśli pracujesz z mikrofonami dynamicznymi o niskim poziomie wyjściowym – w tym z mikrofonami wstęgowymi. W przypadku mikrofonów pojemnościowych o dużej mocy, zewnętrzny przedwzmacniacz nie ma większego znaczenia oprócz zmiany charakteru brzmienia.

Podsumowując: zewnętrzny przedwzmacniacz to świetny drugi krok do poprawy jakości dźwięku lub uzyskania większej różnorodności dźwięku, ale nie rób drugiego kroku przed wykonaniem pierwszego. Możesz robić świetne nagrania, korzystając tylko z wewnętrznych przedwzmacniaczy interfejsu audio i jednego lub dwóch wysokiej jakości mikrofonów pojemnościowych.