Jak usunąć cyfrowe kliknięcia i dźwięki z nagrania

Autor: Nick Messitte, współpracownik iZotope

Jeśli miksujesz audio, napotkasz denerwujące kliknięcia i popy. Gwarantuję to. Większość kliknięć, na które się natkniesz, ma charakter cyfrowy. Często powodowane przez problemy z synchronizacją, cyfrowe kliknięcia pojawiają się nawet w najdroższych nagraniach studyjnych.

Inne kliknięcia nie mogą być przypisane komputerowi. Ludzkie usta są podatne na klikanie, podobnie jak niektóre instrumenty (na przykład, basy o niskiej tonacji). Kliknięcie może być spowodowane regulacją potencjometru w locie (jeśli jest w nim kurz) lub wadliwym elementem w sprzęcie.

Na szczęście iZotope oferuje fantastyczne narzędzia do usuwania kliknięć i trzasków.

Podstawowe z nich nosi nazwę De-click i jest modułem w iZotope RX. Aby nauczyć się, jak usuwać kliknięcia i trzaski z dźwięku, zdobądź swoją kopię nagradzanego oprogramowania do czyszczenia dźwięku

Ustawienia i parametry RX De-click

RX De-click, zaprojektowany do usuwania kliknięć z audio i nie tylko, jest jednym z łatwiejszych modułów do użycia w iZotope RX. Menu presetów opisuje doskonałe przypadki użycia dla konkretnych scenariuszy, w tym losowe nieciągłości, losowe wybicia, krótkie cyfrowe kliknięcia i inne.

Wybierz jeden z presetów, spójrz na kontrolki, a będziesz miał lepsze zrozumienie działania wtyczki.

Suwak częstotliwości (Frequency Skew) pozwala skoncentrować procesor na rodzaju artefaktu, który chcemy usunąć. Wysoki cyfrowy tick wystąpiłby wyżej w częstotliwości – lub bardziej w kierunku części wysokiej częstotliwości suwaka. Pop! wystąpiłby nieco niżej. Trzask, pokazany powyżej, jest niższy niż to.

Czułość określa jak mocno procesor będzie działał – możesz myśleć o niej jak o progu kompresora – a Click Widening może sprawić, że cała operacja będzie działać płynniej w kontekście utworu.

Dzięki zakładce „Output Clicks Only” można dość łatwo usłyszeć, co robi procesor. Zaznaczenie tego pola i zabawa z elementami sterującymi sprawi, że dość szybko opanujesz ich działanie.

Używanie De-click w cyfrowym interfejsie audio

RX De-click jest dostępny jako wtyczka do Twojego DAW lub NLE – ale działa również w samodzielnym edytorze RX jako moduł. Możesz załadować pliki bezpośrednio do aplikacji RX, wykorzystać RX Connect do przesłania audio do i z Pro Tools’a, lub uruchomić zewnętrzny edytor do tego zadania w Logicu.

Możesz również użyć wtyczki De-click jako procesu audiosuite w Pro Tools. W DAW, które wspierają przetwarzanie oparte na regionach (na przykład Wavelab i Logic Pro X), możesz użyć De-click w ten sposób.

Mając tak wiele opcji, możesz być zdezorientowany, jak zaimplementować De-click w swoim miksie.

Oto, co ja robię:

  1. Jeśli kliknięcie zdarza się tylko raz lub dwa razy w ścieżce, naprawiam problem za pomocą przetwarzania Audiosuite podczas pracy w Pro Tools.
  2. W Logicu zapiszę region z błędnym kliknięciem jako swój własny region, otworzę RX jako zewnętrzny edytor i naprawię problem w trybie standalone.
  3. Jeśli problem jest stały, wstawię De-click jako wtyczkę na ścieżkę z kliknięciem.

Używanie De-click jako wtyczki może być trochę jak używanie maczety do operacji zamiast skalpela – możesz wyjąć dźwięk, którego faktycznie potrzebujesz, lub przegapić okazjonalne kliknięcie.

Ale jeśli masz deadline, życie z dźwiękowymi imperfekcjami może być lepsze niż eliminowanie każdego kliknięcia po kolei, zwłaszcza jeśli wyniki nie są zauważalne dla nikogo poza Tobą lub najbardziej drobiazgowym inżynierem dźwięku.

Nigdy nie zapominaj, że nie miksujesz dźwięku dla innych drobiazgowych inżynierów dźwięku – miksujesz dźwięk dla klienta, który chce wywołać emocje, opowiedzieć historię i ukończyć projekt na czas!

Jak używać De-click do usuwania kliknięć w dźwięku

Oto przykład jakiegoś audio z dużym cyfrowym kliknięciem.

Oto gdzie w spektrogramie ukazuje się cyfrowy klik.

Teraz zobacz jak łatwo można się go pozbyć dzięki RX De-click:

Ten film pokazuje, jak łatwo jest usunąć cyfrowe kliknięcia – a także, jak kontrolka Click Widening może pomóc w usunięciu całego kliknięcia. Przy moich pierwszych ustawieniach wciąż pojawiały się pewne artefakty. Pobawiłem się parametrem Click Widening i zniknęły.

Usuwanie kliknięć krok po kroku:

  • Otwórz plik audio w RX Audio Editor lub wyślij go za pomocą RX Connect.
  • Wewnątrz modułu De-click wybierz algorytm Multi-band (losowe kliknięcia). Algorytm ten wykorzystuje przetwarzanie wielopasmowe do szerszych winylowych kliknięć i uderzeń, z algorytmem ochronnym dla zachowania okresowych elementów audio charakterystycznych dla niektórych instrumentów, takich jak instrumenty dęte lub wokale.
  • Zaznacz pole oznaczone Output Clicks Only, aby monitorować, co algorytm usuwa.
  • Zaznacz na spektrogramie niechciany fragment dźwięku.
  • Kliknij Podgląd i sprawdź, czy preset usuwa kliknięcia w odpowiedni sposób. Jeśli tak, kliknij przycisk Przetwarzaj, aby wyrenderować naprawiony dźwięk. Jeśli nie, przejdź do kolejnych kroków.
  • Dostosuj ustawienie Czułość, aż zaczniesz słyszeć dźwięk głośnika lub instrumentu, którego to dotyczy, a następnie lekko je cofnij.
  • Dostosuj ustawienie Click Widening (Poszerzenie kliknięcia), które rozszerza obszar naprawy wokół wykrytych kliknięć, równoważąc dźwięki z ust, takie jak smagnięcia wargami.
  • Dostosuj suwak częstotliwości (Frequency Skew), która jest wagą usuwania kliknięć w kierunku wyższych lub niższych częstotliwości. Wartości ujemne są bardziej odpowiednie dla ogólnych kliknięć, takich jak te występujące w nagraniach winylowych. Ustawienie zerowe lub wyższe powoduje, że targetowane są kliknięcia w środkowych częstotliwościach.
  • Usuń zaznaczenie pola oznaczającego Output Clicks Only.
  • Gdy uzyskasz brzmienie, które Ci się podoba, kliknij przycisk Process.
  • Jeśli nie uda się usunąć wszystkich kliknięć w jednym przejściu, spróbuj powtórzyć proces, używając kilka razy funkcji De-click.

Czy mogę używać De-click dla niecyfrowych kliknięć i popów?

Oczywiście, że można! Jak to działa, to działa. Używałem De-click na basie elektrycznym, kiedy struny są zbyt blisko przetworników, powodując różnego rodzaju dziwne kliknięcia. Pamiętam, że zrobiłem to właśnie na piosence Lelanda Sundriesa „Another Friday Night News Dump”.

A co z odgłosami z ust?

Odgłosy z ust to oczywistość podczas nagrywania voice overs, podcastów, a nawet śpiewanych wokali. Nie ma znaczenia kim jesteś – ludzkie usta wydają własną gamę kliknięć i popów.

Dlatego też iZotope posiada dedykowane narzędzie do usuwania kliknięć ust – RX Mouth De-click.

Jak używać Mouth De-click do usuwania odgłosów klikania ust?

Podobnie jak w przypadku RX De-clip, jeśli kliknięcia ust są sporadyczne, używaj go oszczędnie w audiosuite lub w samodzielnej obróbce. Jeśli klikanie ust jest wszędzie, użyj wersji z wtyczką. Pokażę Ci jak to działa w filmie poniżej.

To audio pochodzi z projektu, nad którym pracuję dla Criminal Content, podcastu fikcyjnego z udziałem Carey Mulligan, McKenna Grace, Phoebe Tonkin i innych. Audio zostało nagrane spektakularnie – otrzymaliśmy nawet dwa wysokiej klasy mikrofony na głos Carey. Nagrania są w gruncie rzeczy tak nieskazitelne, że wychwytują każdy niuans, w tym odgłosy z ust. Można więc zobaczyć, jak usuwanie kliknięć ust staje się częścią niemal każdej pracy nad słowem mówionym.

W tym filmie warto zwrócić uwagę na kilka rzeczy: suwak Frequency Skew jest w pełni widoczny, ponieważ musiałem go przesuwać, aby wycelować w różne obszary. Zauważ, że prawie udało mi się uchwycić prawdziwą spółgłoskę w selekcji, więc zatrzymałem się, wybrałem od nowa i uniknąłem usunięcia potrzebnego dźwięku; musisz uważać na takie rzeczy, kiedy używasz procesorów takich jak ten.

Wreszcie pojawił się uparty klik, którego nie mogłem usunąć za pomocą Mouth De-click; wrócę do tego za chwilę przy użyciu bardziej zaawansowanych narzędzi.

Używanie Spectral Repair do uporczywych kliknięć, których De-click nie chce naprawić.

Tak, natkniesz się na kliknięcia, które z jakiegoś powodu są zbyt silne dla De-click. Zwykle dzielą się one na dwa obozy:

Mogą to być zakłócenia o zbyt długim czasie trwania dla De-click, lub zbyt głośne, aby je usunąć bez pozostawienia śladu. Może ktoś na przykład uderzył w swój mikrofon klapowy, a powstałym artefaktem nie jest typowy szelest, ale szybkie szerokopasmowe kliknięcie!

Z drugiej strony, kliknięcia mogą być zbyt subtelne dla algorytmu De-click i całkowicie go omijać. Pamiętasz to uporczywe kliknięcie z poprzedniej sekcji? To byłby przykład kliknięcia tak subtelnego, że aż wymykającego się algorytmowi.

W tym przypadku najbardziej przydatne narzędzia znajdują się w module RX Spectral Repair. Po zidentyfikowaniu problematycznego dźwięku, algorytmy Spectral Repair – dostępne w module lub Instant Process Tool – są w stanie dokonać resyntezy dźwięku, biorąc pod uwagę harmoniczne tonalne, nieliniowe zmiany wysokości dźwięku, takie jak vibrato, charakterystykę szumu tła i zdarzenia transjentowe.

Narzędzia Attenuate i Replace Spectral Repair, szczególnie Replace, są tutaj najbardziej przydatne. Zakładka Replace może być użyta do zastąpienia mocno uszkodzonych sekcji (takich jak przerwy) w dźwięku tonalnym. Zastępuje ona całkowicie wybraną treść dźwiękiem zaczerpniętym z otaczających ją danych.

Jak używać Replace pokażę teraz w filmie.

Używanie Spectral Repair Replace krok po kroku:

  1. Otwórz plik audio w RX Audio Editor lub wyślij go za pomocą RX Connect.
  2. Zaznacz w spektrogramie obszar uszkodzonego audio.
  3. Otwórz moduł Spectral Repair.
  4. Wybierz Compare, aby posłuchać swojego wyboru przed/po przetwarzaniu Spectral Repair. Jeśli Spectral Repair odpowiednio naprawia uszkodzone audio, kliknij Render, aby naprawić audio. Jeśli nie, kontynuuj wykonywanie kolejnych kroków.
  5. Dostosuj parametr Bands (Pasma). Bands wybiera liczbę pasm częstotliwości używanych do interpolacji. Mniejsza liczba pasm jest idealna do przetwarzania krótkich selekcji lub sygnałów transjentowych.
  6. Dostosuj długość regionu otaczającego (Surrounding Region Length), która określa, jaka część zawartości otaczającej będzie używana do interpolacji (zastąpienia).
  7. Dostosuj suwak Weighting przed/po. Umożliwia to nadanie większej wagi otaczającemu dźwiękowi przed lub po zaznaczeniu.
  8. Wybierz tryb Multi-Resolution Mode, aby uzyskać lepszą rozdzielczość częstotliwościową do interpolacji zawartości o niskiej częstotliwości i lepszą rozdzielczość czasową do interpolacji zawartości o wysokiej częstotliwości.
  9. Wybierz Renderuj, aby zatwierdzić zmiany.

Spectral Repair jest niezwykle potężny dla takich zastosowań. Może być bardzo, bardzo subtelny. Często mam Spectral Repair w projekcie na etapie masteringu, jeśli przychodzi do mnie z mnóstwem artefaktów, które muszą być zamalowane.

Rozpocznij naprawę kliknięć i popów

To wszystko, co musisz wiedzieć, aby zacząć naprawiać kliknięcia. Mam nadzieję, że ten tutorial okaże się przydatny. Koniecznie zaopatrz się w iZotope RX, Music Production Suite lub RX Post Production Suite, aby zacząć.